TREKZAKACADEMIE NIEUWEGEIN

HOME LOCATIE DOCENTEN CURSUS LINKS CONTACT

 

WORKSHOPS 2019

Net als vorig jaar zijn er weer enkele workshops georganiseerd, deze worden gehouden op onze oefenlocatie Museumwerf Vreeswijk, Wierselaan 113 te Nieuwegein. De avonden beginnen steeds om 20:00 uur, de locatie kan wisselen tussen museum of theehuis. De drank wordt verzorgd door de vrijwilliger(s) van de Museumwerf.

Alle avonden kosten 20 euro, graag van tevoren overmaken op mijn bankrekening NL41RABO0364195614 t.n.v. Wouter Kuyper met vermelding van je naam, de datum en de naam van de docent. Inschrijving is in volgorde van binnenkomst van betaling.

Schrijf je zo snel mogelijk in om zeker te zijn van een plekje, en ook om de docenten zekerheid te geven of het doorgaat. Iedere docent heeft altijd zijn eigen sterke en zwakke punten, legt de nadruk op andere dingen van het trekzakspel, dus het is heel goed om ook eens een keer (of vaker) van andere docenten te proeven.




  • 9 mei: Mark Söhngen met een workshop over Russische muziek

  • 23 mei: Auke Eringa met een workshop met muziek uit de 60's

  • 13 juni: Lieneke van der Veen met een workshop voor samenspel (alle niveaus, ook beginners!)

  • 27 juni: Harry Dijkstra met een algemene workshop, met eigen geschreven muziek (vaak Zuid Amerikaans)



9 mei

Mark Söhngen: Russische muziek op trekharmonica

Volop liefde, hartstocht, feest en vooral weemoed in de Russische muziek! Melancholieke mineuren gaan we laten klinken en we zullen uitzoeken hoe we die zo goed mogelijk uit onze instrumenten tevoorschijn kunnen toveren. We doen dat aan de hand van een paar mooie melodieën, niet te snel en niet te moeilijk en met aandacht voor dynamiek (balgvoering) en vingerzetting. En als het even meezit met een paar mooie tweestemmige refreinen. De workshop is niet voor prille beginners maar verder kan iedereen meedoen (met een C/F-instrument).

Mark Söhngen: Ik speel akkordeon en trekharmonika sinds 1970 in allerlei folk- en andere bandjes als Volkoren, Volluk, Pijpekruid, Luiaerdsgilde, Kruis en Mol (voor kinderen), Captain Gumbo (Cajun), Taaftere (eigen werk) en Wangston Brothers (Americana). Ik hou van de meest uiteenlopende soorten trekharmonikamuziek, schrijf muziekboeken, geef trekharmonikales en geef en organiseer workshops (Trekeresuut en TrekharmonikaWandelWeekend) en ik geef muziekles op lagere scholen.

Hieronder een aantal opnames van de workshop (gemaakt door Gerard Overkamp) om een indruk te krijgen:
Hej SokolyOh, night, blue night!Oi Kajina

()


23 mei

Auke Eringa: Sixtiesmuziek voor trekharmonica

De roemruchte jaren '60 bieden een onuitputtelijke bron van mooie liedjes en swingende dansnummers. Vele daarvan staan gegrift in het collectieve geheugen van precies die generatie die sterk vertegenwoordigd is binnen de huidige populatie trekharmonicaspelers. Sommige typische sixtiesnummers zijn voor hun karakter te sterk afhankelijk de sound van gitaren en drums om goed tot hun recht te komen op een trekharmonica. Waarbij de melodie ook wel eens wat eenzijdig is. Of er zijn akkoorden nodig die je niet hebt op een tweerijer.

Maar gelukkig zijn er ook een heleboel nummers die wel heel goed te doen zijn op trekharmonica mits je in staat bent om syncopen te spelen en jezelf te begeleiden met akkoorden in de rechterhand. En aan deze vaardigheden ontbreekt het vaak bij muzikanten die zichzelf op latere leeftijd de trekharmonica eigen hebben gemaakt. Gelukkig komt daar de laatste tijd wat verandering in. Er is meer aandacht voor het spelen van akkoorden met rechts. En het inzicht dat het pas gaat swingen als je die lastige syncopen onder de knie krijgt breekt ook langzaam door.

Ik heb twee liedjes uitgezocht die zowel melodisch als ritmisch interessant zijn om te spelen. Het ene is een pakkend dansliedje uit het begin van de jaren '60 en het andere een mooi luisterliedje dat zich er voor leent om nieuwe akkoorden gaan ontdekken met de rechterhand en de trekharmonica als een soort orgeltje te gebruiken. De titels verklap ik nog niet maar als je je opgeeft voor deze leuke workshop dan krijg je de bladmuziek alvast opgestuurd en kun je meteen met deze nummers aan de slag.

O ja, als je het aandurft om te zingen bij je trekharmonica dan is dat wel een voordeel.

Auke Eringa: Als kind ben ik begonnen met piano (klassiek). Daar heb ik nog altijd veel lol van want daardoor heb ik goed noten leren lezen en had ik weinig moeite met de links-rechts coördinatie toen ik later accordeon ging spelen. Tijdens mijn studententijd in Groningen ben ik me met meerdere muziekstijlen en instrumenten gaan bezighouden. Vooral blues, jazz en sixtiesmuziek hadden mijn interesse. Allerlei soorten volksmuziek heb ik pas veel later ontdekt. Bij het tweemans orkest De Akoestini's speel ik trekharmonica, piano-accordeon en ukelele op feesten, meezingavonden etcetera. Met mijn band Sidaro spelen we vooral volksmuziek en dan met name klezmer en balfolk.

In 2007 ben ik begonnen met het geven van lessen en workshops op accordeon en later ook trekharmonica en ukelele. Zaken die met name aan bod komen in mijn lessen zijn swingend spelen, jezelf ritmisch begeleiden met akkoorden en indien mogelijk daarbij zingen.

Hieronder een aantal opnames van de workshop (gemaakt door Arno Vos) om een indruk te krijgen:
The Locomotion 1The Locomotion 2The Locomotion 3The Locomotion (solo)For No One 1For No One 2For No One 3For No One (solo)

()


13 juni

Lieneke van der Veen: Met plezier samenspelen

We gaan samenspelen! Eigenlijk is dat toch het leukste wat er is! We gaan bezig met hoe je op een goede manier samenspeelt, zodat niet alleen de hele groep, maar ook elke individuele speler tot zijn recht komt. Waar let je op? Hoe zorg je ervoor dat het 'gelijk' blijft? Hoe hou je het tempo in de hand? Kortom, hoe maak je écht muziek met elkáár. Je krijgt tips aangereikt om jouw eigen partij goed te spelen, terwijl er op hetzelfde moment, iemand naast je, een andere partij speelt. Bij het instuderen van de muziek besteden we veel aandacht aan de basis. Zoals: een slimme vingerzetting, wat doe je met balg en luchtknop en hoe speel je een goede baspartij.

De stemmen en variaties van de muziek die we gaan spelen hebben verschillende niveaus. Voor ieder wat wils. Ieder kiest zijn eigen partij op basis zijn wensen en speelniveau, vervolgens bouwen we dat met elkaar uit tot een compleet meerstemmig stuk. Deze workshop is geschikt voor spelers die nog niet zo lang spelen, voor spelers die langere tijd niet hebben gespeeld en de draad weer willen oppakken, maar ook voor spelers die al wat langer spelen en beter willen leren samenspelen. En...ben je bijvoorbeeld beginnend docent, dan geeft deze workshop je handvatten ter ondersteuning bij het samenspelen/ begeleiden van een groep spelers.

Het stuk of de stukken die we gaan spelen, komen uit mijn samenspeelboek. Ik neem meerdere stukken mee en mét elkaar maken we een keus. Een dromerige Finse wals, een vrolijke Franse dans of een bijzonder Oost-Europees nummer. Notatie: notenschrift in combinatie met knopnummers. Stukken in 2-, 3- en 4-kwartsmaat. Trekharmonica CF.

Lieneke van der Veen: Ik heb altijd piano gespeeld, maar toen ontdekte ik de trekharmonica! Dat bleek helemaal mijn instrument. Inmiddels geef ik dik 20 jaar, met erg veel plezier, les bij meerdere clubs, op muziekscholen en festivals. Groeps- én privélessen. Door de jarenlange pianolessen kan ik cursisten ook verder helpen met de muziektheorie. Wat ik o.a. belangrijk vind? Een goede speelhouding; het is vreselijk jammer als mensen stoppen met spelen, omdat ze, bijvoorbeeld, pijn hebben in hun schouder tijdens het spelen. Een goede ontspannen speelhouding voorkomt dit. Verder besteed ik veel aandacht aan de vingerzetting. Een goede vingerzetting, bevordert óók het ontspannen spelen. En speel je ontspannen, dan speel je met plezier en dát klinkt weer door in je spel! Én, geeft je de ruimte om van de nootjes muziek te maken!

In 2012 ik mijn muziekboek 'Mag het ietsje meer zijn?' uitgebracht. Een echt samenspeelboek om samen te spelen met spelers op alle niveaus. Verder? Altijd 'in' voor nieuwe dingen, er is nog zoveel te leren!

()


27 juni

Harry Dijkstra met een algemene workshop

Workshopdocent Harry Dijkstra (Groningen, 1967) studeerde accordeon aan het conservatorium van Groningen. Sinds 1990 is hij docent aan verschillende muziekscholen en actief als muzikant zowel als solist als in verschillende groepen, waaronder tango trio Corrientes.

Tijdens zijn studie raakte hij geïnteresseerd in de andere balginstrumenten trekharmonica en bandoneón. De bandoneón is echt een passie geworden. En de trekharmonica heeft hem geïnspireerd tot het schrijven van nieuw origineel repertoire. Daarbij gaat hij opzoek naar niet alledaagse ritmes in begeleidingsstijlen en het bedenken van mooie melodieën. Soms ontwikkelt zich een idee van 5 tonen tot een hele tango, soms ontstaat een melodie bijna vanzelf op een zich herhalend harmonisch schema. Inmiddels zijn er twee bundels verschenen: "Another Day" & "Lemon Tree Garden".

In de workshop heb je de kans om eens les te krijgen van iemand met een conservatoriumopleiding. Een aanpak die je niet veel ziet in trekharmonica-Nederland, met onder andere veel op papier uitgewerkt. Harry geeft niet vaak les in het midden des lands, dus grijp je kans!

Er zal er aandacht zijn voor o.a.:

* de techniek achter het 'met gevoel spelen'

* hoe krijg je een lastig ritme toch (voor eens en altijd) onder de knie?

* mengbassen, wat zijn dat?

* en akkoorden rechts spelen, waar let je dan op?

* variatie mogelijkheden op bestaande stukken

()